onsdag 18 maj 2011

Estetisk presentation 24/1

Idag har vi haft vår presentation i gruppen. Vi skulle ha med oss någonting hemmifrån som representerade oss som person och det första jag självklart kom på då var ju mina älskade barn. De har jag haft med mig både på kort och i verkligheten förut så nu var jag tvungen att komma på något annat!!! Vad är Malin för person??? Jo, en klädgalen kvinna som bara älskar att handla.. Självklart tar jag med mig en så där "tags" som sitter på nya kläder. Väl i bildsalaen sen skulle vi vara kreativa och göra en liten låda med essa medhavda saker. Med tanke på att vårt intresse i gruppen valde vi att göra en liten lekplats med dessa personliga saker hängandes i.

Vi skrev även till fem saker var som vi själva ansåg att vi var bra på och dessa saker står i solen strålar. Detta sätt att presentera sig själv på anser jag vara ett superbra sätt. Man får använda så mycket mer än när man bara står och pratar från ett papper man skrivit. Här har man verkligen fått tänka först på vad som representerar en själv. Efter det gjordes ovanstående låda och sen fick vi stå inför vår klass och prata om vad vi gjort och varför. Jag tror att informationen man ger har lättare att fastna hos folk om man gör på en presentation på ett mer estetiskt sätt än på vanligt.

Under vår presentation hade vi en lite frågetävling om oss själva i gruppen. Deltagarna var i sina grupper och det blev en liten tävling där grupp 1 vann detta fantastiskt fina pris.


Vi hade även en föreläsning om puls med marie. På denna gick Marie igenom en del olika lekar som man kan använda sig i arbetet med puls. En av lekarna vi gjorde var tvättmaskinen. Den gick ut på att man skulle ställa upp sig i led om fyra personen med utsträckta armar. Fyra led om fyra personer blev till en tvättmaskin och så skulle två personer väjlas ut och var tvätt och tvättmedel. dessa två personer slussades in på var sida av "tvättmaskinen" Medan de 12 personer som agera maskin roterade i takt med musiken åt ett och samma håll. Detta gjorde att det blev gångar för tvätten och tvättmedlet att gå i och tvätten skulle göra allt för att inte bli infångad utav tvättmedlet.
(bilden tagen från Sara Berglund)

Denna lek tycker jag är ett jättebra sätt för pedagogen att arbeta med puls men även att bara leka när barnen kanske suttit still lite länge. Detta är ett väldigt effektivt sätt att stimulera många sinnen samtidigt!

I Läroplanen 98 för förskolan står det :

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att örmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama"(Lpfö,s.10, 2010)
Tjohoo!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar