torsdag 19 maj 2011

Konsten att lära barn estetik!! 29 mars

Idag har vi haft estetik på schemat!! På denna workshop med Gunilla Fihn pratade vi om att se på kunskap genom tre olika sätt. Rationellt är det första sättet att se på kunskap och det kan man beskriva som att se allas samlade tankar. Emperisk kunskap kan beskrivas att man återspeglar och undersöker verkligheten. Det tredje och sista sättet är konstruktivistiskt vilket innebär att man återspeglar någonting på ett sätt så det kan bli beskrivligt för andra.
En annan sak vi gjorde på denna workshop var att gestalta ett händelseförlopp genom bara rörelser och ljud. Inga ord fick användas. Vi valde att gestalta höga berg och djupa dalar. Efter detta fick restrerande i klassen gissa vad vi gestaltat och sedan skriva repliker som de ansåg passade vår gestaltning. Vi fick även tillgång till olika rekvisita som sjalar för att frstärka vår gestaltning.

Detta kan vara en väldigt rolig aktivitet att göra med en barngrupp. Man kan till exempel läsa en kort berättelse för barnen och sedan låta dem gestalta den. I den reviderade läroplanen 2010 står det att

 ...Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta
upplevelser, känslor och erfarenheter (Lpfö 2010, s.6)

I och med att man gestaltar exempelvis känslor på detta sätt kan det hjälpa barn som kanske haft det svårt eller liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar