söndag 22 maj 2011

MING Torben

Ming med Torben Stenberg.

Torben kom till vår klass för att prata om MING. MING står för Musik Introduktion för Nybörjare i Grupp.
Denna metod bygger på tre byggstenar:
  • LJUD
  • PULS/RYTM
  • TONER
Torben pratar mycket om "tomma pauser"När vi sjunger ska vi lämna plats, göra en paus för att lägga in egna ljud som tex en klapp, en stamp, ett djurläte m,m.

Vi gjorde även en egen ljudsaga där Torben berättade att han på morgonvar så stressad så han sprang ut i köket. Hur kan det låta när man springer ut i köket. En tjej tar en gurka och drar på. Sedan valde vi ett tecken som symboliserade detta ljud. Detta tecknet ritade Torben upp på tavlan. Sedan berättade Torben ett händelseförlopp där vi fick sätte ljud och tecken till det som hände. Ett bra sätt för barnen att öva på att samarbeta. Så här såg vår ljudsaga ut i tecken:


I Läroplanen Lpfö98 (2010, s. 10) beskrivs att "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner".  Detta är ju ett perfekt sätt att öva med barnen. Torben menade även på att detta med ljudsaga var skriftförberedande då varje ljud har ett  tecken samt att det var läsförberedande de den skrivs från vänster till höger.

Det roligaste av allt på denna workshop var när Torben tog fram bygelgitarrerna. En gitarr med 4 fasta ackord. Nu kunde ju till och med jag spela hur bra som helst! Sånna här borde finnas på varje förskola.
Vi spelade en mängd olika låtar och det lät superbra.
bild tagen från http://www.egnatoner.se/ming_instr2.html
Bygelgitarren har fyra strängar och är stämd i öppet D-ackord. Genom att böja bygeln som sitter på instrumentets hals åt höger eller åt vänster så får du fram ackorden D, A och G. Vill man ha ett E-ackord låter man bygeln stå rätt upp och trycker över E men fingret.

Eftersom det också är färger på gitarren så kan man hjälpa barnen genom att hålla upp rätt färg för det ackordet som ska spelas. Detta tror jag att barn i 5 års åldern klarar av.
Tjohoo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar