torsdag 19 maj 2011

Måndag den 7 feb

Idag fyller min pappa år!! Grattis älskade pappa. Tjohoo. Jag ska åka hem till honom med min gitarr och spela för honom sen. Tror han kommer bli ganska förvånad då han aldrig hört mig spela gitarr innan. det är något jag börjat med nu i och med mitt val av specialisering. jag är inte duktig än men jag lever lite efter ordspråket. Spela hellre fel än inget alls.
I skolan i dag har vi haft dra igång en låt och lär ut en sång. Vi fick lära oss att alla kan sjunga.. jag som alltid säger att jag inte kan sjunga men det e klart jag kan det.. Det kanske inte låter så bra bara. Som pedagog är det viktigt är man inte håller inne på något utan lever ut som bara den när man sjunger och spelar med barnen. Ens förhållningssätt är jätteviktigt här. Ser barnen att man håller inne på sig och tvekar kan de själva bli osäkra. Vi fick en hel del tips på hur man kan lära ut en sång så barnen kan den.

Olika sätt att lära ut en sång
Tecken som stöd: Ta hjälp av tecken så det blir lättare för barnen som har ett funktionshinder. 
Helheten: handlar om att pedagogen drar igång en låt och vi andra hakar på. 
Frasvis & härma: Pedagogen sjunger en snutt på sången och barnen härmar. 
Rimord: När barnen fyller i orden som rimmar till sången. 
Bilder: Använda sig av bilder till sången som gör att det är lättare att komma ihåg låten. 
Motiv/ostinato: När det sker en upprepning flera gånger 
"Glömord": pedagogen sjunger tokigt medvetet så att barnen får ”rätta” och fylla i orden. 
Rörelser: Låta barnen göra rörelse till texten för att lättare att komma ihåg låten samtidigt som det blir roligt

Här kommer en film då Marie lär oss en låt. Här använder hon sig av helheten.
http://www.youtube.com/watch?v=&feature=player_embedded

Jag tror att det helt är upp till hur barngruppen ser när man skall lära ut en sång. Vissa föredrar ett sätt medans andra ett annat. Bilder tror jag dock är väldigt bra, speciellt om man har barn som har svenska som andraspråk.

Tjohoo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar